Duurzaam Ondernemen (De Daltons)

Nieuwe rubriek: OVV-lid over duurzaam ondernemen

Robbert Jan de Veen van De Daltons was al langer bezig met duurzaam ondernemen, maar sinds hij 1,5 jaar geleden vader is, is het besef nóg veel meer aanwezig. “We moeten iets doen. Als we niets doen, gaat het fout. Ik wil een mooiere wereld voor mijn kind achterlaten dan de wereld er nu uitziet.”

Robbert Jan begint zich direct te verontschuldigen. “Ik houd van reizen en vliegen. Ik houd ook van goed eten met een goed stuk vlees. En ook douche ik graag lang. Tegelijkertijd ben ik me meer bewust dan ooit dat we zo niet verder kunnen gaan met elkaar. We mogen de wereld niet slechter achterlaten voor de volgende generatie. Ik vind ook dat je met elkaar de plicht hebt om iets terug te doen voor de wereld”, begint hij zijn verhaal.

Robbert Jan de Veen van De Daltons: “Ik wil een mooiere wereld achterlaten”

DNA
Zowel zakelijk als op privégebied heeft Robbert Jan dan ook verschillende stappen ondernomen om een steentje bij te dragen. Zo is hij met De Daltons al lang overgestapt op Earth Water. Hierbij wordt 100% nettowinst ingezet voor financiering van waterprojecten. “Ja, ik ben de eerste binnen de hele horeca, die dit is gaan doen.” Hierbij steunt hij financieel vier waterputten in Bangladesh. “Eigenlijk is mijn hele visie over duurzaamheid toen begonnen. Ik ken de CEO van Earth Water en deze man heeft me écht aan het denken gezet. Zijn verhaal sprak me enorm aan.” Al snel volgden meer maatregelen. Zo is De Daltons onder meer overgestapt op ledverlichting, een energiezuinige ketel en biologische producten. “Het zit gewoon in mijn DNA; ik wil geen troep in mijn producten. Dus ga je op zoek naar goede producten. Een voorbeeld zijn ons hotdogs van 100% rundvlees en mayonaise met clean label. Ik werk met producten met zo min mogelijk kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen.”

Beeld Ocean Driver zegt alles
Toen hij het filmpje zag van de Ocean Diver waarbij de oceaan bomvol zit met plastic ging hij nóg een stap verder. “Dat filmpje zette me verder aan het denken. Dit beeld zegt werkelijk alles. We moeten af van plastic. Ook bij De Daltons gebruikten wij veel plastic; verpakkingen, vorkjes, bekers voor milkshakes, rietjes, noem maar op. Wij hebben zorgvuldig gekeken naar hoe wij de verantwoordelijkheid kunnen nemen voor minder plastic. Er zijn goede verpakkingen op de markt en we zijn er dan ook al ver mee. Eind 2019 wil ik volledig zijn overgestapt op verpakkingen, die alleen maar biologisch afbreekbaar zijn. Dát is mijn stip op de horizon. Kijk, er zijn nu eenmaal nog geen goede alternatieven voor alle producten op de markt. Voor je volledig over bent, duurt wel even. Het is veel omdat wij een hele brede productgroep in ons bedrijf hebben.”

https://www.bing.com/videos/search?q=ocean+diver+plastic&view=detail&mid=406903AA4E52D5DD8347406903AA4E52D5DD8347&FORM=VIRE

Kop in het zand steken
En is de consument bereid meer te betalen? “Ja, ik denk dat die bereid is om meer te betalen. Sterker nog: ik denk als we nú niet de prijs betalen, dan ben je straks nog duurder uit. Dan betaal je de hoofdprijs. Op de langere termijn is het voor iedereen goedkoper om nu duurzaam te opereren. Voor duurzaam ondernemerschap moet je op de lange termijn denken. We moeten met elkaar echt wat doen: als particulier, als ondernemer en ook als gehele horeca. Je bent pas ver van huis als we nu niets doen. Je kunt wel je kop in het zand steken, maar je kunt als mensheid niet doorgaan zo. We moeten aanpassen in onze levensstijl, zodat we later – en alle generaties na ons – ook kunnen genieten. En begrijp me goed; ik houd ook echt van een stukje vlees. Maar ik eet liever af en toe een goed stuk eerlijk en biologisch vlees, dan elke dag vlees waar troep inzit”, besluit hij gedreven.