achtergrondafbeelding

Duurzaam Ondernemen

Nieuwe rubriek: OVV-lid over duurzaam ondernemen

Camping Beloofde land zet vol in op duurzaamheid
Rein en Henrieke van Woerden hebben in 2017 camping Beloofde Land aan de Bosweg in Voorthuizen overgenomen. De jarenlange ervaring en kennis op het gebied van horeca, hospitality én styling komen mooi samen in hun rol als ondernemersechtpaar. Ze stoelen al hun bedrijfsmatige keuzes steeds weer op de V’s: veilig, vriendelijk, verzorgd, vrolijk en vrijheid.

“We hebben in 2017 deze camping overgenomen en gaan nu ons derde seizoen in. Voor iedere vernieuwing die we op de camping aangaan, kiezen we steeds de meest duurzame oplossing. Duurzaamheid past ook bij ons christelijk gedachtengoed over omgaan met de natuur. Dat je zuinig moet zijn op de aarde”, leggen Rein en Henrieke uit.

Minder uitstoot
Toen ze de camping overnamen, waren er reeds een grondwaterpomp en zonnecollectoren waarbij de zon zorgt voor opwarming van de douches bij het zwembad. Vorig jaar kwam daar de installatie van een milieuvriendelijke pelletkachel bij. Door die extra fijnstoffilter is de uitstoot beduidend minder. “We verwarmen hier alles mee, zoals de zalen en het zwembad behalve de huisjes. Dit is gemaakt van pelletkorrels van afvalhout in plaats van dat je fossiele brandstof inzet. Je kunt heel gelijkmatig verwarmen én het is ook nog eens volledig geautomatiseerd. Prijstechnisch is het ook nog eens interessant. Over een jaar of 4 à 5 heb je je investering eruit.” En dat is niet alles: in ditzelfde jaar hebben ze tevens alle chalets op hun terrein extra geïsoleerd…

Twee daken vol met zonnepanelen
Het stel gaat nog verder in hun duurzaam ondernemerschap. Begin mei hebben ze twee grote daken op hun terrein laten volleggen met zonnepanelen. Maar liefst 70% van de elektra komt nu van de zonnepanelen zelf. “Ook nu geldt dat we deze flinke investering in zo’n 5 jaar hebben terugverdiend.” Alle duurzame keuzes komen niet voort uit een vraag van hun campinggasten, hoewel deze doelgroep vanuit christelijke waarden ook zeker de natuur omarmt. “Wij hebben vijf belangrijke pijlers omschreven, duurzaamheid is daar één van. Alle keuzes die wij maken, komen voort uit onze identiteit.” Er zijn nog veel meer voorbeelden, die laten zien hoe verantwoord Rein en Henrieke hun bedrijf runnen. Zo gebruikt de schoonmaakploeg sowieso alleen natuurlijke schoonmaakmiddelen. De camping biedt prachtige kampeerplekken in de natuur aan om vooral een stuk bewustwording te creëren. Ze nemen hun gasten regelmatig mee de natuur in, hier pal om de hoek. En de unieke 6-persoons boomhut is een mooi voorbeeld van het vrije kamperen middenin die rustige natuur. Deze hut is – vanzelfsprekend – volledig van duurzame materialen gemaakt. En de allerjongste gasten? Die betrekken ze op speelse wijze ook in hun duurzame bedrijfsvoering. Zo belonen ze kinderen met snoep als zij meehelpen om afval op de camping te verzamelen. “Kinderen vinden het echt heel leuk om met ‘n prikstok de boel op te ruimen en zo hun steentje bij te kunnen dragen.”

Nóg meer plannen
Om nóg energie-neutraler te opereren, zijn er meer plannen bedacht. “In de toekomst gaan we onze twee huidige tanken met propaangas vervangen door waterstof. Dit wordt gedaan om de chalets zowel van warm water te voorzien als van verwarming. Elk chalet op ons terrein dat moet worden vervangen, zal zelfvoorzienend worden. Hiermee bedoelen wij dus  helemaal energie-neutraal. Ons streven is om binnen 10 jaar energie-neutraal te zijn. En dan hebben we ook nog tal van andere verbeterpunten hoor… Neem onze snackbar. Alles wat nu van plastic is, zoals tasjes en bakjes gaan we vervangen door natuurlijke materialen. Genoeg ideeën voor de komende tijd dus.”

Persoonlijke boodschap
Hebben jullie nog een boodschap aan andere OVV-leden? “Ja, eigenlijk wel. We hebben met elkaar de plicht om zo goed mogelijk voor onze natuur te zorgen. De aarde, de natuur is de schepping, die wij hebben gekregen. Hier moeten we samen héél erg zuinig op zijn”, besluiten ze gedreven.

————————————————————————————————————————————————————————

De Daltons
Robbert Jan de Veen van De Daltons was al langer bezig met duurzaam ondernemen, maar sinds hij 1,5 jaar geleden vader is, is het besef nóg veel meer aanwezig. “We moeten iets doen. Als we niets doen, gaat het fout. Ik wil een mooiere wereld voor mijn kind achterlaten dan de wereld er nu uitziet.”

Robbert Jan begint zich direct te verontschuldigen. “Ik houd van reizen en vliegen. Ik houd ook van goed eten met een goed stuk vlees. En ook douche ik graag lang. Tegelijkertijd ben ik me meer bewust dan ooit dat we zo niet verder kunnen gaan met elkaar. We mogen de wereld niet slechter achterlaten voor de volgende generatie. Ik vind ook dat je met elkaar de plicht hebt om iets terug te doen voor de wereld”, begint hij zijn verhaal.

Robbert Jan de Veen van De Daltons: “Ik wil een mooiere wereld achterlaten”

DNA
Zowel zakelijk als op privégebied heeft Robbert Jan dan ook verschillende stappen ondernomen om een steentje bij te dragen. Zo is hij met De Daltons al lang overgestapt op Earth Water. Hierbij wordt 100% nettowinst ingezet voor financiering van waterprojecten. “Ja, ik ben de eerste binnen de hele horeca, die dit is gaan doen.” Hierbij steunt hij financieel vier waterputten in Bangladesh. “Eigenlijk is mijn hele visie over duurzaamheid toen begonnen. Ik ken de CEO van Earth Water en deze man heeft me écht aan het denken gezet. Zijn verhaal sprak me enorm aan.” Al snel volgden meer maatregelen. Zo is De Daltons onder meer overgestapt op ledverlichting, een energiezuinige ketel en biologische producten. “Het zit gewoon in mijn DNA; ik wil geen troep in mijn producten. Dus ga je op zoek naar goede producten. Een voorbeeld zijn ons hotdogs van 100% rundvlees en mayonaise met clean label. Ik werk met producten met zo min mogelijk kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen.”

Beeld Ocean Driver zegt alles
Toen hij het filmpje zag van de Ocean Diver waarbij de oceaan bomvol zit met plastic ging hij nóg een stap verder. “Dat filmpje zette me verder aan het denken. Dit beeld zegt werkelijk alles. We moeten af van plastic. Ook bij De Daltons gebruikten wij veel plastic; verpakkingen, vorkjes, bekers voor milkshakes, rietjes, noem maar op. Wij hebben zorgvuldig gekeken naar hoe wij de verantwoordelijkheid kunnen nemen voor minder plastic. Er zijn goede verpakkingen op de markt en we zijn er dan ook al ver mee. Eind 2019 wil ik volledig zijn overgestapt op verpakkingen, die alleen maar biologisch afbreekbaar zijn. Dát is mijn stip op de horizon. Kijk, er zijn nu eenmaal nog geen goede alternatieven voor alle producten op de markt. Voor je volledig over bent, duurt wel even. Het is veel omdat wij een hele brede productgroep in ons bedrijf hebben.”

https://www.bing.com/videos/search?q=ocean+diver+plastic&view=detail&mid=406903AA4E52D5DD8347406903AA4E52D5DD8347&FORM=VIRE

Kop in het zand steken
En is de consument bereid meer te betalen? “Ja, ik denk dat die bereid is om meer te betalen. Sterker nog: ik denk als we nú niet de prijs betalen, dan ben je straks nog duurder uit. Dan betaal je de hoofdprijs. Op de langere termijn is het voor iedereen goedkoper om nu duurzaam te opereren. Voor duurzaam ondernemerschap moet je op de lange termijn denken. We moeten met elkaar echt wat doen: als particulier, als ondernemer en ook als gehele horeca. Je bent pas ver van huis als we nu niets doen. Je kunt wel je kop in het zand steken, maar je kunt als mensheid niet doorgaan zo. We moeten aanpassen in onze levensstijl, zodat we later – en alle generaties na ons – ook kunnen genieten. En begrijp me goed; ik houd ook echt van een stukje vlees. Maar ik eet liever af en toe een goed stuk eerlijk en biologisch vlees, dan elke dag vlees waar troep inzit”, besluit hij gedreven.